“GÖRÜNENİN ÖTESİNDE: KENDİNİ ANLATAN MÜLTECİ” PROJESİ
ÇOCUKLARIN GÖZÜNDEN GÖÇ VE HAFIZAYA KAZINANLAR
İstanbul Aydın Üniversitesi (İAÜ) İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü, Anadolu Eğitim ve Kültür Vakfı (AKEV), Türkiye Mülteci Konseyi (TMK), Küçükçekmece Belediyesi ve Ümit İnatçı Sanat Merkezi iş birliğinde hayata geçirilen “GÖRÜNENİN ÖTESİNDE: KENDİNİ ANLATAN MÜLTECİ” başlıklı görsel kültür ve temsil projesi kapsamındaki etkinlikler 14 Mayıs 2022 tarihinde İAÜ İletişim Fakültesi’nde başladı. Avrupa Birliği (AB) tarafından desteklenen bu özel proje, orta öğretim yaşlarındaki mülteci çocuklara odaklanarak onların gözünden bu derin soruna mercek tutuyor.
Yıllar içinde global bir insani krize dönüşen ve etkileri her geçen gün daha da sarsıcı boyutlara ulaşan göç ve mültecilik konusu “GÖRÜNENİN ÖTESİNDE: KENDİNİ ANLATAN MÜLTECİ” projesiyle bir kez daha gündeme geliyor. Farklı nedenlerle göç eden/göçe zorlanan ve yaşamlarını Türkiye sınırları içinde sürdüren öğrencilere yönelik tasarlanan proje, kişilik inşa etme sürecini yaşayan mülteci çocukların kendilerini, ailelerini ve çevrelerini yeni yaşam koşullarında nasıl algıladıklarını ve sosyal yaşamdan beklentilerinin ne olduğunu anlamaya çalışıyor. AB destekli proje, sahadan gerçek hikayeleri yaratıcı bir platformda aktarıyor.
Proje, kişilerarası iletişim, kültürlerarası iletişim, empati kurma, ötekini anlama, bütünleşme ve uyum gibi sorunların irdeleneceği bir gözlem alanı oluşturma açısından görsel temsile dayalı bir çalışmanın gerekliliğinden hareket ediyor. Bilgilendirme, diyalog ve eğitsel atölye çalışmalarından oluşan proje kapsamında 13-17 yaş arası 25 mülteci öğrenci, İAÜ İletişim Fakültesi’nde yapılan eğitime katıldı. Prof. Dr. Ümit İnatçı (Ümit İnatçı Sanat Merkezi) ve Dr. Öğr. Üyesi Nazlı Köksal (İAÜ) tarafından verilen eğitimin ilk aşamasında öğrencilere görsel temsil ve görsel iletişime ilişkin kuramsal bilgiler sunuldu. Eğitimin ikinci aşamasında ise dünyadan ve Türkiye’den seçilen fotoğrafların analizi üzerinden görsel anlatıma yönelik uygulamalar yapıldı.
Eğitimin ardından gündelik yaşamlarını fotoğraflamaya başlayan öğrencilerin çalışmalarından çıkacak olan sonuç yapılacak özel bir sergi ve seminer ile izleyiciye sunulacak. Öğrencilerin imzasını taşıyan çalışmalar projede yer alan görsel iletişim uzmanları ve sosyologlar tarafından seminer ortamında irdelenecek. Proje kapsamında ayrıca, öğrenci fotoğraflarının ve görsel analiz metinlerinin yer alacağı bir kitap yayınlanacak.